k47.cz    — každý den dokud se vám to nezačne líbit
foto Praha výběr povídky kultura | twitter FB


Simutrans

6. 4. 2005 — k47 (CC by-nc-sa)

(ultimátní tycoon)

hodnocení: Výborný freeware tycoon - vyzkoušejte, stojí za to!

Pokračuji v započatém seriálu o freeware hrách strategickou/budovatelskou/dopravní strategií Simutrans. Jak už název napovídá jde o simulaci transportu čehokoli čímkoli. K dispozici máte nákladní i osobní vlaky, autobusy, různé druhy náklaďáků a dokonce lodě. Na mapě se nachází několik měst, několik mnoho různých továren/dolů, lesy a různě zvlněný terén (všechno jde před novou hrou nastavit). Vaším úkolem je stavět linky, železnice a silnice z místa výroby do místa spotřeby, za konstantní ceny za zboží a bonus za kilometry. Přičemž je jasné, že určité typy továren nebudou odebírat určité zboží , ale zároveň platí, že každý důl NECHCE zásobovat každou slévárnu. Jinak řečeno: daná továrna zásobuje jen několik vybraných továren. A tak se dostává ke slovu plánování linek, které začne důkladným prozkoumáním oblasti, a když už se ví co se kam může dovážet, tak se začnou stavět koleje nebo vozovku, pak se vybudují nádraží, depa, zastávky, naplánuje se linka, nakoupí se vozidla/lokomotivy/vagóny/přívěsy a tlačítkem "start" to všechno odešlete na cestu a už to jezdí samo a vydělává. Tady to vypadá jednoduše, prostě tam jen tak prdnu koleje lokomotivu, deset vagónů na dřevo a vydělá to milion. Tak jednoduché to zase není. Každé vozidlo něco stojí. Jednak je to náklad na provoz, který se počítá s každým ujetým kilometrem podle typu a druhu prostředku. A pak měsíční poplatek na údržbu Když tedy máte mašinu s patnácti vagóny z nichž je deset prázdných, linka se nevyplácí. Je potřeba odhadnout produkci výrobních míst odkud budu odebírat a k tomu použít odpovídající kapacitu dopravních prostředků. Přičemž platí, že se vyplatí (že by rým) dovážet hodně daleko, největší kapacitu mají vlaky a hodí se na dlouhé vzdálenosti, nákladní automobilová doprava najde své uplatnění ve městě (kvůli vlakovému nádraží by se musel ubourat kus města), na krátké vzdálenosti a k výrobnám s malým výkonem (auta mají malou kapacitu a tak pořád jezdí plné). Navác je možné železnici elektrifikovat a pak na ní mohou jezdit lokomotivy s podstatně nižšími náklady. Vyplatí se taky nastavit, aby vlak čekal do určitého naplnění např. 100% a vyrazil až potom, pak se víc vyplácí, protože nejezdí prázdný. Navíc jedna linka může zastavovat u několika továren a nakládat a nakládat až do polného naložení, což také zvýší zisky. Efektivitu, zisky, příjmy a výdaje lze kontrolovat v nástroji správa linek a podle toho linky upravovat a přizpůsobovat. To je tak v kostce vše o co v Simutrans jde. O dopravu a peníze. Jsou tady samozřejmě další možnosti ke zbohatnutí: autobusy , kterými můžete vozit zaměstnance do práce, turisty po městě nebo k různým význačným budovám; lodě ; moderní rychlovlaky s maximální rychlostí až 450km/h a doprava pošty.

odkazy: www.simutrans.de
www.simutrans.com
www.simutrans.wz.cz
na K47čce:
tipy pro přepravu cestujících a pošty

Ten kdo chce soutěžit s počítačovými oponenty si je může zapnout, ale největší labůžo nastává když se konkurence vypne a hráč se ponoří do stavby smělých projektů, pokrývající celou mapu sítí jeho železnic, silnic, linek, tunelů, mostů, obřích nádraží a dopravních uzlů.

Jak to všechno vypadá? Jako freeware strategie. Izometrický pohled a grafika, běžící v rozlišení 800x600, je celkem detailní a připomíná třeba X-COM. V největším oddálení máte celou mapu jako na dlani a pozorujete jak vláčky sviští krajinou a vydělávají.

Já jsem hrál verzi z února 2004 označenou jako 0.84.2.3 a je tedy dost pravděpodobné, že autor na stránkách v této době nabízí ke stažení verzi novou, lepší. Je pravda, že několik funkcí bylo ve hře označeno jako experimentální nebo nedokončené (např. tvarování svahů a stavba elektrických rozvodů od elektráren.

Co říci závěrem? Simutrans je komplexní simulátor dopravy čehokoli kamkoli podobný například Transport tycoonu. Kdo má tyto hry rád určitě se pobaví i u Simutrans. Nic to nestojí, tak to zkuste, postavte železnici z uhelného dolu k elektrárně, elektrifikujte ji, kupte lokomotivu, několik vagónů, vydělejte svůj první milion a jste polapeni stejně jako já.

Doplněno 8.dubna 2005

Stáhnul jsem si novější verzi Simutrans v 0.84.16.2. Zazipované soubory měly něco málo přes 2 MB. Změn je oproti verzi 0.84.2.3 docela dost: například několik druhů silnic a železnic lišících se cenou a maximální možnou rychlostí, lepší informace o tom co se kam a odkud dováží (ukáže se to na mapě po ukázání na danou továrnu). Funguje zpřístupňování jednotlivých vozidel podle roku ve kterém se nacházíte (tedy nemůžete těsně po začátku hry, kdy je rok 1930, používat moderní rychlovlaky, což v té staré verzi šlo), takže teď začínáte hezky s parními lokomotivami a postupně se probíráte roky a přicházejí nové a nové a lepší stroje.

Když jsem se trochu porozhlédl po internetu zjistil jsem, že kolem Simutrans je celkem rozsáhlá fanouškovská komunita. Z českých internetových stránek doporučuji zejména www.simutrans.wz.cz, kde si můžete stáhnout nové verze, aktuální češtinu do hry, dodatek, který do hry přidá potravinářský průmysl a další.

Také jsem narazil na verzi Simutrans 128x128. (Původní verze je označována jako Simutrans 64*64). Původně to byla jen kopie hry, která nabízela větší a detailnější budovy, ale časem se z toho vyvinula samostatná hra s novými funkcemi, možnostmi a novým ekonomickým systémem. Ale má to i pár nevýhod, hra vyžaduje vyšší výkon počítače(550MHz naproti 133MHz potřebných pro Simutrans 64x64), 6x více paměti, z internetu je třeba stáhnout 10x větší instalaci. Verzi 128x128 jsem ještě nestáhnul a všechny informace o ní jsem pouze přetlumočil z internetu. Časem ji stáhnu a podělím se o nabité poznatky.

Doplněno 11.dubna 2005

Hrál jsem dál a přišel jsem na několik poznatků.

Soupravy vlaků lze upravovat tak, že do jízdního plánu se přidá depo. Vlak tam dojede a tam se mohou odebírat/přidávat vagóny, měnit lokomotivy.

Naučil jsem se používat semafory. Je výhodné postavit vedle sebe dvě koleje a pomocí jednosměrných semaforů rozkouskovat trať na jednosměrné segmenty, tak, že na jedné koleji se jezdí jen jedním směrem a na druhé tím druhým. Pak se na trať dá vypustit mnoho samostatných vlaků, které se nesrážejí, ale vždy počkají, až je před nimi prázdno a pak jedou. To jsem dříve nevěděl a tak jsem stavěl nové koleje pro spoj mezi každými dvěma továrnami. Vznikaly mi takové monstrózní nádraží s množstvím nadjezdů a podjezdů (je to dobře patrné z okolních obrázků).

Původně jsem psal, že se přeprava lidí nevyplatí, ale to není pravda. Musí se to vzít trochu globálně a pak to vynáší statisíce. Model je jednoduchý: po každém městě jezdí autobusy mezi mnoha stanicemi a rozvážejí lidi po městě nebo z/na nádraží. A všechny města jsou spojena vlakem. A pak to funguje. Lidi chtějí cestovat na různá místa a když nemohou, tak necestují. Stačí jim dát příležitost a oni začnou jezdit.

Taky jsem začal hrát mapu s vodními plochami a přišel jsem na to, že lodě se silně vyplatí: pojmou celkem hodně nákladu, ale hlavně mají zanedbatelné provozní náklady. A tak doprava ropy z ropné plošiny po vodě vyjde levněji než vlakem ze stejně vzdáleného ropného vrtu na pevnině.

Shrnuto a podtrženo: Simutrans se s každou novou verzí blíží k dokonalému tycoonu.

Doplněno 15.dubna 2005

Stáhl jsem si aktuálně nejnovější verzi Simutrans. Nese označení 0.86.0.3 a na stránkách www.simutrans.wz.cz ji bylo možné stáhnout už 12.4.2005 i když jsem o ní slyšel už dříve. Zatím jsem ji prohlédl jen zběžně a přináším stručný přehled novinek:

I když jsem to nezmínil dřív, říkám to teď: Simutrans šlape nejen pod Windows, ale i v Linuxu. Takže vyznavači velkého tučňáka si zapaří taky.

Když už jsem v posledním týdnu vyměnil tři verze, slušelo by se říct, že uložené hry z jednotlivých verzí jsou vzájemně nekompatibilní. Ale to nevadí, protože pak můžete prozkoumávat novinky na nové mapě.

obrázky z verze 0.84.16.2:

městečko jako na dlani nádraží nádraží předměstí Štěchovic ať žije MHD pohled na moji transportní říši vlak k rafinerii čtyřkolejka hustá železniční síť most přes řeku Kwai katedrála tábor v ranném stadiu rozvoje finanční úspěchy! koleje kam se podíváš v depu plánujeme linky

obrázky z verze 0.86.0.3:

Kutná Hora: centrum a předměstí Božkov: město mrakodrapů městečko u tratě krása nesmírná Praha - Hlavní nádraží

Kaja47

píše k47 & hosté, ascii@k47.cz