povídky foto kultura ostatní stripy
facebook twitter
ASCII blog doomsday party

k47.cz

19. 4. 2006

Zrychlete, proboha zrychlete! 2

       

(trocha realistického pesimismu)

V minulé epizodě jsem psal o budoucnosti železnice. Nutno podotknout, že o budoucnosti velmi vzdálené a velmi teoretické. Teď se budu věnovat realitě, která je horší než by se slušelo.

Začnu pěkně od koryta. Na zdejším 4. korytě (Praha-České Budějovice), kde se vozím já modernizace postupuje, ale zatím pomalu a vypadá to na dlouho. Ono se to nezdá, ale trať je v úseku Bene - Budky jednokolejná a to potrvá než se dostane do stavu, kdy se jí může říkat koridor. Data jsou asi takováto: do roku 2008 bude hotov úsek Hostivař - Bene (to mě zajímá) a fo roku 2016 ten zbytek až do Budek (to mě už nezajímá).

Navíc ta trať se modernizuje, což znamená, že největší maximální rychlost bude "pouhých" 160 km/h (a to ne na všech úsecích). Je to posun k lepšímu, ale za jakou cenu? Několik miliard, že se ptáte.

Někoho možná napadne, proč to neudělat rychlejší? Ono by to šlo, ale stálo by to mnohem víc. Jízdní časy se zkrátí o nějakou tu dobu, zlepší se komfort, ale myslím, že s danými penězi a v daných podmínkách je to maximum. Ono směrem ku Praze houstne zástavba a tak se trať nedá tolik narovnat (a jedině oblouky jsou nepřáteli vysokých rychlostí), prostě na to není místo. A tak se aspoň ty nejhorší zatáčky trochu narovnávají, aby se daly projíždět aspoň stovkou. No a právě ta nejoptimističtější varianta počítala s úplně novou vysokorychlostní tratí (VTR) Bene - Hostivař, která by vedla úplně mimo tu stávající (ta by se zachovala pro příměstskou dopravu) a umožňovala by jezdit rychlostí 200 - 250 km/h, což zatraceně jde. Leč, nemáme tolik peněz, abychom si to mohli dovolit.

Když už jsem se zmínil o VTR, tak jsem zjistil, že plány na nějakou rozsáhlejší síť spojující důležitá města rychlostí až 300km/h tu byly už od 70. let, ale nikdo se jimi nezabýval. A dneska je možnost budovat VTR označována jako hudba daleké budoucnosti (rozhodně ne před rokem 2013), jednak to není tak úplně třeba, pak nejsou peníze a i kdyby byly, tak je spíš třeba uvést současné koleje do gala, aby se po nich dalo jezdit. Takže zase nic.

Ono, když už se postaví koryto a je tedy po čem jezdit, je taky potřeba zajistit, aby bylo čím jezdit. A tady je další kámen úrazu. Vozový park je horor. Pořád jezdí prastaré skořápky 451/2 (vtipně nazývané žabí tlamy) a situace se v dohledné době nezmění. Ač se to nezdá, jednotky 471 jsou zatraceně drahé a nakupují se zatraceně pomalu, takže na našem korytě se jich v brzké době nedočkáme (ČD jich letos několik nakoupí, ale pošle je do okolí Ostravy. Jak já vás nesnáším, ostraváci! :). No a nic jiného není k dispozici. Prostě konečná.

více info na

- 4koridor.kvalitne.cz - další stránky o 4. koridoru, tentokrát živé, autor přináší rozsáhlé fotoreportáže ze stavebních prací + kýbl dalších informací
- www.k-report.net/diskuze/messages/28/2753.phpl - diskuze o 4. korytě (taky fajn, ale neděste se, píšou tam lidi od fochu :)
- www.mujweb.cz/www/4koridor - info o 4. koridoru (mrtvá stránka, ale docela informačně obsáhlá)


* 19.4.06


publikováno 19. 4. 2006

příbuzné články:
Zapamatováníhodná událost
Kolize
Tady a teď
Fotka/grafika/obraz
Zrychlete, proboha zrychlete!

sem odkazují:
#171