Zrychlete, proboha zrychlete! 2
(trocha realistického pesimismu)
V minulé epizodě jsem psal o budoucnosti železnice. Nutno podotknout, že o budoucnosti velmi vzdálené a velmi teoretické. Teď se budu věnovat realitě, která je horší než by se slušelo.
Začnu pěkně od koryta. Na zdejším 4. korytě (Praha-České Budějovice), kde se vozím já modernizace postupuje, ale zatím pomalu a vypadá to na dlouho. Ono se to nezdá, ale trať je v úseku Bene – Budky jednokolejná a to potrvá než se dostane do stavu, kdy se jí může říkat koridor. Data jsou asi takováto: do roku 2008 bude hotov úsek Hostivař – Bene (to mě zajímá) a fo roku 2016 ten zbytek až do Budek (to mě už nezajímá).
Navíc ta trať se modernizuje, což znamená, že největší maximální rychlost bude „pouhých“ 160 km/h (a to ne na všech úsecích). Je to posun k lepšímu, ale za jakou cenu? Několik miliard, že se ptáte.
Někoho možná napadne, proč to neudělat rychlejší? Ono by to šlo, ale stálo by to mnohem víc. Jízdní časy se zkrátí o nějakou tu dobu, zlepší se komfort, ale myslím, že s danými penězi a v daných podmínkách je to maximum. Ono směrem ku Praze houstne zástavba a tak se trať nedá tolik narovnat (a jedině oblouky jsou nepřáteli vysokých rychlostí), prostě na to není místo. A tak se aspoň ty nejhorší zatáčky trochu narovnávají, aby se daly projíždět aspoň stovkou. No a právě ta nejoptimističtější varianta počítala s úplně novou vysokorychlostní tratí (VTR) Bene – Hostivař, která by vedla úplně mimo tu stávající (ta by se zachovala pro příměstskou dopravu) a umožňovala by jezdit rychlostí 200 – 250 km/h, což zatraceně jde. Leč, nemáme tolik peněz, abychom si to mohli dovolit.
Když už jsem se zmínil o VTR, tak jsem zjistil, že plány na nějakou rozsáhlejší síť spojující důležitá města rychlostí až 300km/h tu byly už od 70. let, ale nikdo se jimi nezabýval. A dneska je možnost budovat VTR označována jako hudba daleké budoucnosti (rozhodně ne před rokem 2013), jednak to není tak úplně třeba, pak nejsou peníze a i kdyby byly, tak je spíš třeba uvést současné koleje do gala, aby se po nich dalo jezdit. Takže zase nic.
Ono, když už se postaví koryto a je tedy po čem jezdit, je taky potřeba zajistit, aby bylo čím jezdit. A tady je další kámen úrazu. Vozový park je horor. Pořád jezdí prastaré skořápky 451/2 (vtipně nazývané žabí tlamy) a situace se v dohledné době nezmění. Ač se to nezdá, jednotky 471 jsou zatraceně drahé a nakupují se zatraceně pomalu, takže na našem korytě se jich v brzké době nedočkáme (ČD jich letos několik nakoupí, ale pošle je do okolí Ostravy. Jak já vás nesnáším, ostraváci! :). No a nic jiného není k dispozici. Prostě konečná.
více info na
- 4koridor.kvalitne.cz – další stránky o 4. koridoru, tentokrát živé, autor přináší rozsáhlé fotoreportáže ze stavebních prací + kýbl dalších informací
- www.k-report.net/diskuze/messages/28/2753.phpl – diskuze o 4. korytě (taky fajn, ale neděste se, píšou tam lidi od fochu :)
- www.mujweb.cz/www/4koridor – info o 4. koridoru (mrtvá stránka, ale docela informačně obsáhlá)
* 19.4.06