Simutrans 11/2006
(situace v listopadu 2006)
Slova na začátku…
Simutrans se pomalu, ale jistě blíží k „finální“ verzi 1.0 (současná aktuální verze je 0.99.3). Na diskuzním fóru se debatuje co bude nového v té plné verzi. Pravděpodobně nic převratného. Myslím, že se dočkáme vypilování všech detailů, stability hry a novinek implementovaných v poslední době k dokonalosti. Ale zásadní věci jako třeba multiplayer přijde (aspoň doufám, že přijde) později. Protože vývoj neskončí verzí 1.0 a půjde dál.
Na úvod řeknu, že sám hraju Simutrans pak64. A to hlavně proto, že je menší a míň náročný a taky, že všechny změny se v něm projeví jako první. Jde o to, že hlavní programátor Prissi zároveň spravuje pak64, takže všem novinkám přizpůsobí datové soubory. Ostatní paky (128, HD96, 96) na změny reagují s nějakým zpožděním, protože jejich tvůrci a správci musí čekat na vydání nové verze a pak teprve začít pracovat. (Stalo se to po zavedení PBS a klimatických zón)
To jen tak na úvod a teď se pustím do rekapitulace co se stalo nového od posledního reportu ze srpna 2006. Zpočátku se oba články budou lehce překrývat, ale berte to jako doplnění.









Slova uprostřed…
Náš příběh začíná v červenci 2006, kdy se jako horká novinka ve verzi 89.00 vyskytlo PBS a chystala se ekonomická reforma paku64 (víc v minulém reportu).
Verze 89.02 přinesla jednu zajímavou novinku a tou byl soubor compat.tab, který obsahuje informace o nahrazování vozidel. Vysvětlím: funguje to asi tak, že při nahrávání savu se hledají soubory příslušných vozidel v adresáři /pak, ale když je nějaké staré vozidlo nahrazeno jiným, nebo se změní jeho jméno, podívá se program do compat.tab a tam si změny najde. Zaručuje to větší kompatibilitu se starými savy a dokonce to umožňuje chujárny jako korektní načítání savů z paku64 do paku128 a opačně. A to potěší. Tato verze taky přinesla možnost stavět různé druhy elektrifikace a to včetně silnic. Jasná příprava na trolejbusy…
Následující podverze přinesla hezky vypadající plynulé brždění vlaku před koncem nástupiště a před červenými semafory. Předtím vlaky jely plnou rychlostí a pak na místě zastavily na nulu. Což u rychlovlaků působilo dost divně.
Následující 89.02.2 ukázala automatické číslování konvojů (užitečné) a možnost stavět tramvajové koleje v silničních tunelech a na silničních mostech (velice užitečné).
S další podverzí osmdesátdevítky-dvojky se přihnala ekonomická reforma a několik bugfixů. Ten den skončila všechna sranda.
89.02.4 neukázala nic noc nového, ale byl přepracována stará část kódu, která byla podle všeho dost prasácká (citace originále: This was a heavy rework of the dirty system )
Pak se v čase přesuneme do srpna 2006 k 89.03, která umožnila jednu vychytávku a to definice objektů větších než 64*64 pixelů (případně 128). Vzniklo to na Timotyho popud a to hlavně kvůli budoucím velkým lodím, které byly do té doby omezeně veliké a nepůsobilo to moc věrohodně. Taky byla do hry dodán tzv. začátečnický mód (beginner mode), který je překvapivě určen začátečníkům, aby snadněji vklouzly do hry. Při jeho aktivaci se výnosy za přepravu zboží a cestujících zvýší o 50% (lze nakonfigurovat) a zapnou se další mírná zjednodušení (žádné just in time).
V době vydání 89.03.2 (který přinášel jen opravy chyb) se už pilně pracovalo na klimatu.
Pak jsme trochu poskočili až k číslu 90.00 a 90.00.1 (září 2006), kdy přibyly nějaké „“eyecandies" .(nechce se mi to překládat a vysvětlovat, tak to dám v originále: ADD: [kierongreen] additionally freight image for vehicles [syntax 'freigthimage[no][direction]=' with the good definition in 'freightimagetype[no]='])" a barevná signalizace stavu dané linky (v seznamu linek a konvojů se jméno linky/konvoje zobrazuje nějakou barvou, podle toho jak to s ní vypadá. Červeně = v mínusu; žlutě = bez pohybu; modré = zastaralé; bílé = bez vozidel; černé = normál. Abych pravdu řekl, neměl jsem přesnou představu, co jednotlivé barvy znamenají, až do doby, co jsem začal pracovat na tomto reportu.)
Osm dní nato vyšla alfaverze 99.00. Byla to první veřejná verze, která obsahovala klimatické zóny. O co jde? Jenom o vylepšení vzhledu hry, kdy u moře se rozkládají písečné pouště s kaktusy a jinou pouštní vegetací, výš následuje mírný pás s listnatými stromy, které postupně přecházejí do jehličnanů a samotné vrcholky hor jsou pokryty sněhem. Fungují samozřejmě roční období, kdy v zimě se sníh napadá i v níže položených oblastech a střechy domů jsou najednou bílé. Na samotnou hratelnost a ekonomické mechamismy to nemá vliv, ale vypadá to pěkně a krajina se stává variabilní. Na jaře se stromy zelenají a na podzim zase lisí žloutne a hnědne. Řekl bych, že je to největší změna vzhledu za celou dobu vývoje Simutrans.
Za 14 dnů následovala veřejná (netestovací) verze s podporou klimatu 99.01. Obsahovala mnoho oprav vzniklých chyb a komplexnější tunely.
V 99.01.1 byl nějakým způsobem vylaďován výkon a hledání cest je až o 15% rychlejší.
Následující 99.02 z října byla prohlášena za otestovanou verzi. Ale její podnásledovníci přesto obsahovaly nějaké vylaďování a optimalizace.
Pravý a zcela nečekaný otřes přišel v listopadu (99.03). Kierongreen do hry přidal tzv. underground mód (aktivuje se stiskem U. Neboli možnost stavět různě klikaté tunely, které se mohou navíc vzájemně křížit. A taky se v tunelech dají stavět zastávky a depa. Ano, správně, to znamená, že odteď se dá stavět regulérní metro. Už jenom aby někdo udělal sadu vozů českého metra a dojem by byl dokonalý.
Verze 99.04 přinesla rozsáhlou optimalizaci, co se paměti týče. Takže hra vyžaduje o 15 až 25% méně paměti, což ocení ti, kteří hrají na absurdně velkých mapách jako třeba 2050x2050 políček (tady si jeden takový save můžete stáhnout, ale pozor, vyžaduje 512 (nově) až 1GB (postaru) paměti ram). Nějaké úpravy potkaly taky kód tunelů, takže savy z 99.03 nemusejí být čitelné. Ale to se mi nestalo, takže to považuji za nepravděpodobné.
Slova na konci…
Tak, teď jsem shrnul, co se stalo na Simutrans scéně nového za nějaké plus mínus 4 měsíce. Stalo se toho hodně a poměrně dost zásadních věcí. Nejzávažnější z nich klimatické zóny a undergound mód. Hlavně po tom druhém volali hráči Simutrans (a kuřáci opia) už dlouhou dobu.
Co přijde v budoucnu, to nikdo neví. Sám nemám odvahu tipovat. Ale doufám, že bude brzo k dokonalosti vyladěn underground mód, jehož používání je zatím poněkud neohrabané.
A potom? Multiplayer? Zjevení? Kéž by…