Heroes of might and magic 3: In the wake of Gods
Je tomu devět let, co vyšla klasická tahová strategie Heroes of might and magic 3. Nabízela spoustu hodin zábavy a možností jak se vyřádit ve světě Erathia. Vzápětí přišly další dva datadisky (Armageddon's Blade a Shadow of Death), aby pak utvořily nejkompletnější dvoudiskovou edici nazvanou HOMAM 3: Complete, která obsahovala veškerý obsah – kampaně, mapy, města, hrdiny a vylepšení – všech tří her.
Ale přesto se našli lidé, kterým něco tu a tam chybělo. Věděli, že tady nebo tamhle by se dalo něco zlepšit. Tihle lidé se seskupili do takzvaného wog týmu a vytvořili In the wake of Gods – freeware fandovský datadisk, který se právem nazývá HOMAM 3,5. In the wake of Gods (zkráceně wog) zachovává princip původní hry, ale přidává neuvěřitelné množství vylepšení a nového obsahu.

Je tu všechno: nová monstra, nové artefakty, nové budovy na mapě, nové pozoruhodné objekty, ale i docela zásadní zásahy do pravidel a vybalancování některých prvků hry.
Monstra v hrdinově armádě teď mohou levelovat. Každá jednotka v boji získává zkušenosti a může postupně dosáhnout až desáté úrovně. Se zvyšujícími se zkušenostmi se nejen přidávají body na útok, obranu a životy, ale i zcela nové schopnosti, možnosti kouzlit, odolnosti magii. Z monster na desáté úrovni se stávají nebezpeční zabijáci a zvlášť, když se ještě posílí pomocí Warlord banner, což je speciální artefakt pro jednotky v hrdinově armádě, který posiluje některé jejich atributy (lze zvolit, které).
Například Magma elementalové na desáté úrovni na začátku boje vyvolají stejný počet Earth elementálů, nebo Mind elemental na 10. úrovni (mimo jiné) snižuje cenu hrdinových kouzel o 4 body many.
Samozřejmě autoři přidali neskutečné množství nových potvor, od těch nejslabších až po ty unikátní a velice nebezpečné, navíc nejlepší potvory ve městech (8. úroveň) mají ještě jednu lepší variantu ( např. kostění draci v Nekropoli mají svojí „krvavou“ variantu).
Do hrdinovy armády také přibyl Commander, což je jedna speciální jednotka pevně spjatá s hrdinou. I když je commander sám, není úplně bezmocný, protože leveluje stejně jako hrdina a může si vybrat čtyři ze šesti specializací (attack, defense, hit points, damage, resistance a speed), ty dotáhnout na mistrovskou úroveň a pak ještě obdrží další speciální vlastnosti jako třeba dvojitý útok, paralýza, létání nebo regenerace. Vtip je v tom, že určitou super-schopnost lze získat jenom nějakou kombinací těch šesti specializací a proto nelze vytrénovat všechny. Tady se nabízí další prostor na taktizování a plánování. Navíc Commandeři mohou používat speciální artefakty pro ně určené.
Když už je řeč o artefaktech, přibyly nové a nikdy neviděné vzácnosti s podivuhodnými vlastnostmi (artefakt, který na začátku každého boje vyvolává draky, podle hrdinovy úrovně nebo štít, který vyprovokovává Obry, kteří občas hrdinu přepadají), některé byly vybalancovány nebo dostali zcela nečekané a zábavné vlastnosti.
Určité artefakty například soustavně přivádějí do hrdinovy armády nové jednotky (např Bird Of Perception přidá 6 Royal Griffinů týdně) nebo mají jiné efekty (Emblem Of Cognizance přidá týdně 15 zlatých za každou potvoru v hrdinově armádě, pak stačí naverbovat hordu Spirites a o prachy je vystaráno).
Změny se týkají také hrdinů. Přibyli noví, kteří mají zajímavé vlastnosti, ale také získali možnost se naučit dvě skryté sekundární schopnosti, což potěší. Sekundární schopnosti celkově prodělaly zásadní změny.
V originálních Heroes některé byly slabé a celkově k ničemu. Právě tyto schopnosti wog celkem zásadně vylepšil. Tak třeba pomocí Eagle Eye dostane hrdina nová kouzla při postupu na vyšší úroveň, Scouting mu každý den přiláká party několik zlodějů, Resistance během boje přemění některé nepřátelské jednotky na jejich neupgradované varianty, nebo Learning mu dá šanci, že dostane jeden bod do primárních dovedností navíc při postupu na vyšší úroveň. Kdo zná původní hru, ví, že jsou to celkem zásadní vylepšení.
A takto bych mohl pokračovat ještě dlouho, ale zmíním ještě jenom pár věcí. Je tu nová surovina – mithril, který lze využít k mnoha účelům: upgradům budov a dolů, vylepšení jednotek nebo ke trvalým změnám herní mapy. Města je možné zbořit a na jejich místě postavit nové město jiného druhu. Jsou tu nové mapy a kampaně a další a další možnosti a vychytávky na které jsem si právě teď nevzpomněl. Takže, kdo by se chtěl vrátit k devět let staré klasice v její nejlepší formě a má doma kompletní edici HOMAM III, která je k hraní wogu potřeba, nechť zabrousí na stránky In the wake of Gods a přesvědčí se, že třetí díl Heroes of might and magic má stále co nabídnout.










Odkazy: Česká stránka o HOMAM, která se také okrajově věnuje i Wogu.