k47.cz
mastodon twitter RSS
bandcamp explorer
««« »»»

Úzké hrdlo

— k47

Miluju, když se to na Hlavním Nádraží začne srát.

Nehledě na pověst Českých Drah, vlaky většinou jezdí podle grafikonu & na čas. Přesto, někdy se sejdou vnější okolnosti a všechno se začne hroutit. Ty momenty jsou okouzlující.

Na tabulích odjezdů naskakují zpoždění, tlampače jedou non-stop, ohlašují zpožděné spoje, upřesňují rostoucí časy do příjezdu, vítají vlaky, které to dokázaly a navzdory nepřízni osudu dojely na centrální nádraží Republiky, jeden za druhým, jedno hlášení skončí notickou, že problémy jsou způsobené nehodou na trati, a hned druhé začíná, bez pauzy a bez prodlevy.

Stačí jeden šťastný skokan nebo stržená trolej v úzkém hrdle, několik vlaků se vydá odklonem a najednou se naplno projeví síťový efekt, kdy to vypadá, že se posralo všechno, co mohlo.

Přípojné vlaky čekají, blokují nástupiště, nádraží je plné lidé a strojů a nikdo neví, co se děje. V podchodu mě zastavila jedna žena. Ptala se: „Nevíte, co se děje?“ To byla dobrá otázka, na kterou znali odpověď jen vědci zkoumající teorii chaosu.

Jiný člověk říká: „Jestli chcete jet jenom do ██████████, tak teď pojede vlak z pětky.“ Nervozita stoupá.

Lidé postávají kolem informačních panelů a jejich tváře jsou v uhasínajícím dni ozařovány světlem, které tvrdí, že náš spoj jako jediný nemá žádnou sekyru. Na jedné straně nástupiště čeká zpožděný vlak na chvíli, až dostane zelenou a může se odklonem začít plazit do Brna, na druhou stranu přijel InterPanter. Na moment mi problesklo hlavou, že se všechno zhroutilo, na dispečinku vyhlásili stanné právo a snaží se situaci uhasit za každou cenu a onen InterPanter je náš náhradní spoj. Tohle je poslední znamení, rychlíkový vlak jako náhrada pro loudák, konec světa se blíží, zanedlouho všichni budeme srát v lesích. Ale pak na čele vlaku blikl nápis „NO BOARDING“ a bylo jasno. Tenhle není náš, jen ho protáhli kolem, protože neměli jinou volnou hranu nástupiště. Čekal jsem, že se v tom chaosu začnou objevovat žabotlamy. Představa, že je generalita drah vytáhne ze šrotu na jednu poslední spanilou jízdu kolabujícím nádraží, v tu chvíli nepůsobila nijak zvláštně. Myslím, že kdyby přijeli včas, lidé by na místě bouchli šampaňské a provolávali slávu soupravám z šedesátých let.

Náš spoj, pořád hlášený bez zpoždění, začal sklouzával, pět minut a nejen že vlak byl v nedohlednu, ale ani nebyla žádná volná kolej, kam by mohl přijet.

V davu byla cítit nervozita a napětí. Dala by se tam vykřesat jiskra revoluce. Tihle lidé by podpořili jakýkoli režim, jen kdyby slíbili, že za jejich vlády budou vlaky jezdit včas. Jistě není rozhodně náhodou, s přihlédnutím k politické situaci v Republice, že podle legendy přesně tohle zařídil Benito Mussolini.


+1: Jedno pozitivum je, že jsem poprvé někoho viděl nosit mikinu ČVUT.

píše k47, ascii@k47.cz