k47.cz
foto Praha výběr povídky kulturatwitter FB


7. 11.

Sitcomy 2


Po tom, co jsem během pár dnů projel všech 180 epizod Seinfelda, mám dojem, že jsem si užil dost sitcomů do konce života. Ale nepoučil jsem se a několik měsíců potom jsem udělal ještě o něco více idiotický maraton podcastu The Bugle.

Seinfeld je legenda sitcomů, maják, který září na žánr & nějakým způsobem ovlivnil všechno, co přišlo po něm.

Ale přesto, nezáleží o jak fantastický klenot jde, 180 epizod je zatraceně hodně i když jsou zrychlené na 120%. Nebo možná je to hodně právě proto. Sledovat tak moc & ještě zrychleně člověku musí ubrat pár bodů IQ.

Po masovém sledování všechno začalo být poněkud repetitivní. Epizody mají podobné schéma: Schůzka, George Costanza zareaguje přehnaně, následuje perfektní bouře ze které se všichni snaží vybruslit. Klasika. Hnacím motorem sitcomů je nedorozumění. Běžní lidé by vysvětlili, co udělali, omluvili by se a nevzniklo by žádné komicky eskalující drama. V Seinfeldovi se hlavní protagonisté navíc nikdy nic nenaučí a nevyrostou jako lidé. Mantra producentů byla údajně "No hugging, no learning". Hlavní trojice Jerry, Elaine, George Costanza jsou celkově nesymapatičtí, emočně ploší a myslí jen na sebe. To byl možná onen krok stranou, kterým se sitcom lišil od konkurence té doby a co z něj udělalo klasiku.

Jednou (trochu) překvapivou věcí, byl nástup technologie. Sitcom původně běžel od roku 1989 do roku 1998 a od začátku byly telefonní záznamníky dějovými prvky. Postupně se do technologický park začal modernizovat—Elaine měla laptop, objevil se internet, mobilní telefony. Mobily byly stále nespolehlivé, se špatným signálem & odpovídat někomu za pochodu bylo trochu neslušné, protože to naznačovalo, že si člověk na toho druhého neudělal čas. Jak se doba změnila...

Kromě Seinfelda jsem taky shltnul Mirandu—britský sitcom Mirandy Hart. To byl mnohem kratší a tradičnější počin. Představte si Not going out, s Mirandou místo Macka Lee a Tom Ellisem místo Sally Bretton.

Jo a když jsem v tom, za zmínku stojí taky Ross Noble: Freewheeling. Tohle není sitcom, show nemá žádnou strukturu nebo plán, jen Ross Noble na motorce s filmovým štábem v závěsu, dostává od lidí na Twitteru tipy co dělat a kolem toho vystaví celou show. Ross Noble je pro tohle perfektní člověk, protože má výbornou schopnost improvizovat a být vždycky vtipný. Jeho standup se nese ve stejném duchu: Vybere si pár lidí z přední řady publika a kolem nic na místě vytvoří zcela novou show.


vstoupit do diskuze

««« 8. 11. Čistka
»»» 6. 11. Textury podzimu 📷

příbuzné články:
Sitcomy
Zdroj všeho zla 📷
What year is this?
Twin Peaks 3-16
The Last Broadcast
Horor

sem odkazují:
Taskmaster

píše k47 & NEVERYOUNG, kontakt: ascii@k47.cz