k47.cz
mastodon twitter RSS
bandcamp explorer 0xDEADBEEF
««« »»»

Cyklostezka Kolovraty

— k47

Koncem minulého roku začali stavět cyklostezku přes Kolovraty, která navazuje na naší slavnou jedninou trasu Mirošovice-Mnichovice-Kolovraty. Každé rozšíření cyklo infrastruktury je vždy malý zázrak (nová trasa za pár korun se doslova rodí ve stínu budovaného pražského okruhu v cenně drahých miliard), jen tenhle úsek mi připadá, že není nutně prioritou. Zlepší podmínky pro jízdu, to ano, ale kolem Kolovrat se dalo projet plus mínus celkem pohodlně a bezpečně bez toho, aby člověk musel překonávat nebezpečné silnice plné aut. Mnohem palčivější je situace dál směrem do Prahy v Uhříněvsi, kde silnice Podelská/Františka Diviše působí jako neprostupná zeď zamořená kamiony. Ta také přestavuje hranici toho, kam jsem směrem do metropole ochotný dojet. Dál to působí příliš nehostinně a nebezpečně.

Tady je moje DIY mapka kolovratského projektu:

Červený kus vpravo dole se právě teď staví (teplá zima tomu dost napomáhá). Jde o rozšíření a vyasfaltování velice blátivé pěšiny kolem potoka, která byla příliš úzká i pro dva chodce, natož aby se na ní vyhýbal jezdec na kole kočárkem. Pak pokračuje fialově vyznačená slepá silnice, naprosto klidná, kde jsem nikdy nepotkal jedoucí vozidlo. Tipuji, že v cyklotrase skončí více méně beze změny. Na ní pak navazuje černě vyznačený úsek silnice, kde běžně potkávám auta. Ne moc, ale přesto dost na to, abych musel dávat bedlivý pozor. Ale protože tam není místa nazbyt, dovolím si tipovat, že na silnici jen namalují pár piktogramů a tím to skončí.

Dlouhý fialový úsek uprostřed mapky využívá vedlejší ulice s prakticky nulovým provozem. Vede kolem rybníka, kde žije největší kachna, jakou jsem kdy viděl, a pak pokračuje do slepé ulice mezi rodinnými domy. Provoz automobilů tu (pocitově) představuje prakticky nulové nebezpečí. Pak se trasa stočí na sever přes park v úseku vyznačeném oranžově. Tam je v plánu rozšířit stezku, která je dimenzovaní pro chodce, ale je příliš úzká pro vyhýbání s jezdci na kolech.

Stezka dál pokračuje na sever a pak podél trati mezi rodinnými domy zcela bez provozu. Ulice nikam nevedou, nejsou průjezdné a tudíž se i nebezpečný automobilový provoz drží velice blízko nule. Nenapadá mě, co by s tímhle úsekem chtěli dělat kromě pár piktogramů na asfaltu. Dál za fialovým segmentem podle kolejí je hrozná cesta vysypaná hrubým štěrkem, ta by si zasloužila kultivaci a výměnu povrchu za cokoli, co není sjízdné jen pneumatikám automobilu, ale podle toho, co jsem četl, to vypadá, že se tento kus cesty už nachází za hranicí projektu kolovratské cyklostezky a tudíž zůstane beze změny.

Ve finále jsem rád, že se to děje a aspoň trochu se zlepšují možnosti cyklistického spojení obcí těsně za Prahou s okrajem metropole, ale dle mého skromného názoru by bylo pragmatičtejší si nechat Kolovraty na později a primárně začít řešit mnohem problematičtější úsek v Uhříněvsi. Na ten si ale musím počkat.

píše k47, ascii@k47.cz