k47.cz
mastodon twitter RSS
bandcamp explorer 0xDEADBEEF
««« »»»

Auta se spalovacími motory (stejně jako klasické žárovky) patří do propadliště dějin

— k47

Vzpomínáte na dobu, kdy došlo k omezení prodeje klasických žárovek? Tehdy to mnoha lidem připadalo jako čiré šílenství. Dokonce i náš ekoteroristický prezident Klaus vyzýval populus, ať nakoupí neefektivní žárovky do zásoby, aby se vzepřel diktátu EU. Dnes je to všem jedno. Ledky jsou levné a efektivní. Když nahradím 60W topné těleso žárovku s wolframovým vláken za 10W ledku a svítím hodinu každý den, za rok ušetřím stovku. Není co řešit. Už mnoho let.

Úplně stejně to bude se zákazem prodeje aut se spalovacím motorem. Dnes je to bojiště velice stupidní kulturní války, ale v roce 2035 to nikoho nebude zajímat. Když si někdo koupí nové auto, nebude uvažovat o ničem jiném než o elektrickém vozidle.

Čas na grafy (vypůjčené odsud):

hybrid electric
plug-in hybrid electric
battery electric

Prodej nových osobních aut v EU: 8.3% hybrid electric, 9.5% plug-in hybrid a 12.2% battery electric. Jde o čísla za rok 2022 a trend má neúprosně stoupající tendenci. V roce 2019 měla nová battery electric vozidla zastoupení jen 1.9%.

Za 11 let půjde o zcela mrtvé téma.

Přesto: elektrická auta jsou stupidní. Stejně jako osobní auta obecně. Nahrazení všech vozidel spalující mrtvé dinosaury za auta, jež pohání energie ze slunce, zlepší znečištění ovzduší a množství emisí. Ale ostatní negativa individuální dopravy zůstanou. Osobní auta stále budou tragicky neefektivní, vyžadující dotace groteskně rozsáhlé a drahé infrastruktury. V Pze jedno auto přepravuje v průměru jen 1.3 člověka, kdežto jedna souprava metra M1 má kapacitu 1464 lidí a asi 500 lidí při srovnatelné třetinové obsazenosti. Chodníky kolem magistrály mají větší kapacitu než magistrála samotná. Průměrný řidič si myslí, že má právo na 12m2 veřejného prostoru, aby své plechové monstrum zaparkoval, kdekoli se mu to hodí (ideálně těsně u dveří jeho domu na jedné straně a dveří do cílové destinace na straně druhé, (a slyšel jsem jak někdo prohlašoval, že je to jeho lidské právo)), 12m2 které je možné využít způsobem, jež je nejen mnohem ekonomicky produktivnější, ale ani nevede k mrtvým sterilním městům, kde každá ulice je kombinací zóny smrti a parkoviště, podél nichž se táhnou úzké pruhy pro zbytek života. Auta jsou stále těžší (SUV zrůdy si v roce 2022 ukously 47% koláče nových vozidel), což je špatné pro stav silnic, jejichž opotřebení roste se čtvrtou mocninou zátěže na nápravu – když se váha zvýší 2×, poškodí silnice 16× více. Elektrická auta jsou těžší než ta spalující mrtvé dinosaury – baterie mají nižší energetickou hustotu než fosilní paliva. Osobní auta jsou komicky arogantní mód přepravy, ale tahle arogance byla normalizována.

Neodvratný nástup elektrických vozidel bude mít pozitivní dopad, to ano, ale změna motoru nevyřeší hlavní problém – aut je příliš mnoho a jsou příliš neefektivní.

píše k47, ascii@k47.cz