k47.cz
mastodon twitter RSS
bandcamp explorer
««« »»»

Nakonec vás na ulici stejně něco sejme

3. 1. 2023 — k47

Ulice našich měst nejsou bezpečné. Prohání se po nich zabijáci. Vrazi. Jejich vražedné nástroje: ocelové krabice na kolech. Počet obětí v roce 2022: 468. Na silnicích každý rok zemře asi 3× víc lidí než je úmyslně zavražděno.

Policie pravidelně zveřejňuje podrobné statistiky dopravních nehod. Jsou to data jen za období leden-listopad, přesto je z nich jasně vidět několik zajímavých věcí.

# nehod# mrtvýchsmrtnost (dopočítaná)
srážka s jedoucím nekolejovým vozidlem258531860.72%
srážka s chodcem2652622.34%

Srážka s chodcem si 3× častěji vyžádá lidský život než kolize s jiným obývákem na kolečkách. Skromně si dovolím tipovat, že mrtví neskončí ti lidé, co sedí v autě, ale zemřou chodci postrádající ochranu ocelovou kostrou, bezpečnostními pásy a airbagy.

Nebo tohle:

# nehod% nehod# mrtvých% mrtvých
nepřiměřená rychlost1029314,3%17745,2%
nesprávné předjíždění11981,7%71,8%
nedání přednosti1043014,5%5213,3%
nesprávný způsob jízdy4981869,4%15639,8%

Nejsmrtelnější jsou srážky v nepřiměřené rychlosti. Mnohokrát smrtelnější než všechny ostatní. Naštěstí řešení je velice prosté: v problematických úsecích snížit maximální dovolenou rychlost, ideálně úpravou samotné komunikace, protože fyzika funguje lépe než cedule nebo čára na asfaltu.

# nehod# mrtvýchmrtvých / nehodu (dopočítané)
dálnice3966320.0081
silnice I. třídy123731380.0112
silnice II. třídy147241130.0077
silnice III. třídy12589700.0056
sledovaná křižovatka187840.0021
sledovaná komunikace7024220.0031
místní komunikace33661440.0013
účelová komunikace – polní, lesní cesty apod.75250.0066
účelová komunikace – ostatní364670.0019

Nejkrvavější jsou silnice první třídy, pak dálnice, po nich silnice 2. třídy a pak sinice třídy třetí. To přibližně odpovídá rychlosti vozidel na nich se pohybujících. Dálnice budou bezpečnější nejspíš z důvodu, že na nich doprava pluje jedním směrem a nedochází k žádnému křížení. Silnice první třídy vedou běžně přes města a poskytují mnoho příležitostí zboku to narvat do někoho, kdo odbočuje nebo přechází.

Jediné pozitivum je, že počet lidí zabitých auty vytrvale klesá. V roce 1994 to bylo přes 1400 lidí, loni třetina tohohle čísla.

píše k47, ascii@k47.cz