Nakonec vás na ulici stejně něco sejme
Ulice našich měst nejsou bezpečné. Prohání se po nich zabijáci. Vrazi. Jejich vražedné nástroje: ocelové krabice na kolech. Počet obětí v roce 2022: 468. Na silnicích každý rok zemře asi 3× víc lidí než je úmyslně zavražděno.
Policie pravidelně zveřejňuje podrobné statistiky dopravních nehod. Jsou to data jen za období leden-listopad, přesto je z nich jasně vidět několik zajímavých věcí.
# nehod | # mrtvých | smrtnost (dopočítaná) | |
---|---|---|---|
srážka s jedoucím nekolejovým vozidlem | 25853 | 186 | 0.72% |
srážka s chodcem | 2652 | 62 | 2.34% |
Srážka s chodcem si 3× častěji vyžádá lidský život než kolize s jiným obývákem na kolečkách. Skromně si dovolím tipovat, že mrtví neskončí ti lidé, co sedí v autě, ale zemřou chodci postrádající ochranu ocelovou kostrou, bezpečnostními pásy a airbagy.
Nebo tohle:
# nehod | % nehod | # mrtvých | % mrtvých | |
---|---|---|---|---|
nepřiměřená rychlost | 10293 | 14,3% | 177 | 45,2% |
nesprávné předjíždění | 1198 | 1,7% | 7 | 1,8% |
nedání přednosti | 10430 | 14,5% | 52 | 13,3% |
nesprávný způsob jízdy | 49818 | 69,4% | 156 | 39,8% |
Nejsmrtelnější jsou srážky v nepřiměřené rychlosti. Mnohokrát smrtelnější než všechny ostatní. Naštěstí řešení je velice prosté: v problematických úsecích snížit maximální dovolenou rychlost, ideálně úpravou samotné komunikace, protože fyzika funguje lépe než cedule nebo čára na asfaltu.
# nehod | # mrtvých | mrtvých / nehodu (dopočítané) | |
---|---|---|---|
dálnice | 3966 | 32 | 0.0081 |
silnice I. třídy | 12373 | 138 | 0.0112 |
silnice II. třídy | 14724 | 113 | 0.0077 |
silnice III. třídy | 12589 | 70 | 0.0056 |
sledovaná křižovatka | 1878 | 4 | 0.0021 |
sledovaná komunikace | 7024 | 22 | 0.0031 |
místní komunikace | 33661 | 44 | 0.0013 |
účelová komunikace – polní, lesní cesty apod. | 752 | 5 | 0.0066 |
účelová komunikace – ostatní | 3646 | 7 | 0.0019 |
Nejkrvavější jsou silnice první třídy, pak dálnice, po nich silnice 2. třídy a pak sinice třídy třetí. To přibližně odpovídá rychlosti vozidel na nich se pohybujících. Dálnice budou bezpečnější nejspíš z důvodu, že na nich doprava pluje jedním směrem a nedochází k žádnému křížení. Silnice první třídy vedou běžně přes města a poskytují mnoho příležitostí zboku to narvat do někoho, kdo odbočuje nebo přechází.
Jediné pozitivum je, že počet lidí zabitých auty vytrvale klesá. V roce 1994 to bylo přes 1400 lidí, loni třetina tohohle čísla.