Ten Masarykův citát
Poklopy bunkru jsem otevřel 20. dubna 2021 krátce po poledni a mžourající vylezl do jarního slunce.1 Měl jsem misi. Byl jsem na lovu citátu.
Ok, asi takhle: V návaznosti na ruský teroristický čin zpackaný útok na
zboží internetem probleskl citát našeho Prvního Prezidenta TGM a přišlo mi jako
kdyby to byl jeden z té sorty internetových citátů pro všechny případy, který v různých situacích vyznívá tak, jak je zrovna potřeba. Možná nepřesný, možná
přisuzovaný někomu jinému a téměř jistě bez kontextu, který bývá důležitý.
Vytáhněte z textu, nalepte na vlastní agendu, jak se hodí, nechte 20 minut vařit a podávajte ještě horké.
Po síti je uvíděn různě s malými obměnami.
Kdyby mě někdo napadl, umlátím ho cihlou i kdybych ji měl vyrvat ze zdi.
Kdyby mě někdo napadl, umlátím ho třeba cihlou, i kdybych ji měl ze zdi vyrvat.
Kdyby mě někdo napadl, já bych ho snad i utloukl cihlou – kdybych ji měl ze zdi vyrvat!
Mě osobně, kdyby někdo napadl, já bych ho snad utloukl cihlou. I kdybych jí měl ze zdi vyrvat!
Kdyby mě někdo osobně napadl, já bych ho snad utloukl cihlou – kdybych ji měl ze zdi vyrvat!
Je vidět určité cestování slov, které mírně posouvají akcent. Inter-plebs to, zdá se, nekopíruje verbatim od zdroje. Wikipedistická duše ve mě se v tom okamžiku aktivovala: Tak jako jak?
Na internetech zdroj není uváděn a kontexty jsou hojné: Weby citátů, něco o historii a historické paralely, pravicové konzervativní weby, konspirátorské sluje, zmiňují ho příznivci zbraní, husité, Foldyna z SPD, lidé odporující přijímání migrantů a ti s averzí vůči EU. Často je užíván lidmi, kteří si cení síly a chtějí vlastní agresi ospravedlnit tím, že i racionální humanista a pacifista se ji nebál použít. V tomhle případě dost záleží na tom, kdo má být umlácen tou cihlou a proč. Kontext rozhoduje, jestli jde o noblesní obranu nebo zločin z nenávisti.
Některé důvody vypadají nasazení fráze jsou trochu mimo: TGM nebyl extra laissez-faire typ, stál se socialisty, s dělníky, ale zároveň byl pro nevelký stát a aktivní občanskou společnost. Pravda, pořídil si revolver na vlastní ochranu během hilsneriády, v té době dostával výhružky smrti. Na druhou zase se zabýval myšlenkou spojených států evropských, to v kontextu anti-EU nálad a pro vysvětlení, jak moc dává smysl výrok použít pro ospravedlnění obrany přes cizími, poslouží jeho vztah k Němcům na území Československa – rozhodně nebyl agresivní jděte pryč, ale proaktivní a humanizující – jsou členové naší společnosti a tak s nimi budeme nakládat.
Ale jak je to tedy s tím citátem? Odkud pochází. Kde si můžu ověřit jeho a jeho kontext.
Jeden libertariánský safe space ho taky opakuje a za ním má citaci označenou 14D, která zmiňuje „Mahler, strana něco-něco“. Odtamtud vede odkaz na delší na jiném webu, ale stránka mrtvá. Wayback machine má stránku ještě zaživa, ale odkazované pdf není zálohované. To naštěstí žije na původním webu. A tak konečně: Z. Mahler, Ano, Masaryk. To je můj cíl.
Sedl jsem na kolo2 & vyrazil do místní knihovny, jeden svazek měli v katalogu. Vylezl jsem do nejvyššího patra, do spletence trámů, vosích hnízd a hromad pergamenů, přeskakoval barikády Ottových slovníků naučných, luštil obskurní systém katalogizace v regálech, hromadách a stozích a z regálu značeném ostatní (zbytek) útlý životopis.3 V průrvě mezi domy, kde sbíječky a buldozery vysekly jedno staré kamenné stavení ze zástavby a otevřely tak chladné a temné zákoutí v srdci města, jsem si pak sedl a četl. Je to blízko konce a poslední varianta, zvýrazněná pro potěchu smyslů, je ta správná. Tedy aspoň tam. Nejde o primární zdroj, ten je nejspíš německy a pochází z rozhovoru s německým Němcem.
Jde o Masarykovu reakci na Hitlera a nástup nacistů k moci, v nichž TGM po právu viděl ohromné existenční nebezpečí. Takže ano, v tomto případě jde o relevantní citát – agresi je třeba vzdorovat. Všude je uváděný jako pozoruhodný výrok, ale nejde o ojedinělý výkřik v podobném duchu. Humanismus pro TGM znamenal právo bránit se násilí a odporovat zlu od samého počátku, něco v duchu paradoxu tolerance Karla Poppera. Vidí civilizovaný svět jako ultimátní cíl, ale uvědomuje si, že může být nutné ho ochránit méně civilizovanými prostředky před těmi, kdo nemají tak vznešené ambice.
A to je všechno. Mise splněna.
Nakonec ještě jedna věc: Zajímavé, jaké konspirace a pomluvy se kolem Prezidenta Jedna šířily. Při sporech o Rukopisy byl nařčen, že ho platí zednáři (dneska by to byl Soros nebo Gates). Byl to zrádce a „filosof národní sebevraždy“, protože se nechtěl podílet na stavbě národního mýtu na falzifikaci a lži. Během hilsnerády se o něm říkalo, že „pracuje v židovském žoldu.“ Později, když se stal prezidentem, šířily se pomluvy o jeho původu, že ve skutečnosti nepochází z tak nuzných podmínek (Dneska máme Obamu a birtherimus).
Zajímavé na tom je hlavně to, že uběhlo jedno celé století, ale konspirace mají stále stejnou kostru.
- Mimochodem, pokud konzumujete 1500 kalorií denně, potřebujete asi 200 kilo rýže nebo 48 kilo ořechů, abyste přežili půl roku v izolaci. Ve velkoobchodních cenách rýže vyjde asi na 6k. To jen pro příště, kdyby bylo potřeba zase zavřít poklopy.
- Cesta v sedle bicyklu byla hlavní důvod proč etuda pokračovala. Jet na kole, to je vždy to hlavní. Kdyby pršelo, poklopy zůstanou zavřené.
- Z něho mám všechny informace o TGM, zmíněné v textu. Sranda je taky, že když čtete články o TGM, někdy jde o mírně upravené části právě téhle knihy.