k47.cz

mastodon twitter RSS
bandcamp explorer
««« »»»

Ten Masarykův citát

21. 4. 2021 — k47

Poklopy bunkru jsem otevřel 20. dubna 2021 krátce po poledni a mžourající vylezl do jarního slunce.1 Měl jsem misi. Byl jsem na lovu citátu.

Ok, asi takhle: V návaznosti na ruský teroristický čin zpackaný útok na zboží internetem probleskl citát našeho Prvního Prezidenta TGM a přišlo mi jako kdyby to byl jeden z té sorty internetových citátů pro všechny případy, který v různých situacích vyznívá tak, jak je zrovna potřeba. Možná nepřesný, možná přisuzovaný někomu jinému a téměř jistě bez kontextu, který bývá důležitý. Vytáhněte z textu, nalepte na vlastní agendu, jak se hodí, nechte 20 minut vařit a podávajte ještě horké.

Po síti je uvíděn různě s malými obměnami.

Kdyby mě někdo napadl, umlátím ho cihlou i kdybych ji měl vyrvat ze zdi.

Kdyby mě někdo napadl, umlátím ho třeba cihlou, i kdybych ji měl ze zdi vyrvat.

Kdyby mě někdo napadl, já bych ho snad i utloukl cihlou – kdybych ji měl ze zdi vyrvat!

Mě osobně, kdyby někdo napadl, já bych ho snad utloukl cihlou. I kdybych jí měl ze zdi vyrvat!

Kdyby mě někdo osobně napadl, já bych ho snad utloukl cihlou – kdybych ji měl ze zdi vyrvat!

Je vidět určité cestování slov, které mírně posouvají akcent. Inter-plebs to, zdá se, nekopíruje verbatim od zdroje. Wikipedistická duše ve mě se v tom okamžiku aktivovala: Tak jako jak?

Na internetech zdroj není uváděn a kontexty jsou hojné: Weby citátů, něco o historii a historické paralely, pravicové konzervativní weby, konspirátorské sluje, zmiňují ho příznivci zbraní, husité, Foldyna z SPD, lidé odporující přijímání migrantů a ti s averzí vůči EU. Často je užíván lidmi, kteří si cení síly a chtějí vlastní agresi ospravedlnit tím, že i racionální humanista a pacifista se ji nebál použít. V tomhle případě dost záleží na tom, kdo má být umlácen tou cihlou a proč. Kontext rozhoduje, jestli jde o noblesní obranu nebo zločin z nenávisti.

Některé důvody vypadají nasazení fráze jsou trochu mimo: TGM nebyl extra laissez-faire typ, stál se socialisty, s dělníky, ale zároveň byl pro nevelký stát a aktivní občanskou společnost. Pravda, pořídil si revolver na vlastní ochranu během hilsneriády, v té době dostával výhružky smrti. Na druhou zase se zabýval myšlenkou spojených států evropských, to v kontextu anti-EU nálad a pro vysvětlení, jak moc dává smysl výrok použít pro ospravedlnění obrany přes cizími, poslouží jeho vztah k Němcům na území Československa – rozhodně nebyl agresivní jděte pryč, ale proaktivní a humanizující – jsou členové naší společnosti a tak s nimi budeme nakládat.

Ale jak je to tedy s tím citátem? Odkud pochází. Kde si můžu ověřit jeho a jeho kontext.

Jeden libertariánský safe space ho taky opakuje a za ním má citaci označenou 14D, která zmiňuje „Mahler, strana něco-něco“. Odtamtud vede odkaz na delší na jiném webu, ale stránka mrtvá. Wayback machine má stránku ještě zaživa, ale odkazované pdf není zálohované. To naštěstí žije na původním webu. A tak konečně: Z. Mahler, Ano, Masaryk. To je můj cíl.

Sedl jsem na kolo2 & vyrazil do místní knihovny, jeden svazek měli v katalogu. Vylezl jsem do nejvyššího patra, do spletence trámů, vosích hnízd a hromad pergamenů, přeskakoval barikády Ottových slovníků naučných, luštil obskurní systém katalogizace v regálech, hromadách a stozích a z regálu značeném ostatní (zbytek) útlý životopis.3 V průrvě mezi domy, kde sbíječky a buldozery vysekly jedno staré kamenné stavení ze zástavby a otevřely tak chladné a temné zákoutí v srdci města, jsem si pak sedl a četl. Je to blízko konce a poslední varianta, zvýrazněná pro potěchu smyslů, je ta správná. Tedy aspoň tam. Nejde o primární zdroj, ten je nejspíš německy a pochází z rozhovoru s německým Němcem.

Jde o Masarykovu reakci na Hitlera a nástup nacistů k moci, v nichž TGM po právu viděl ohromné existenční nebezpečí. Takže ano, v tomto případě jde o relevantní citát – agresi je třeba vzdorovat. Všude je uváděný jako pozoruhodný výrok, ale nejde o ojedinělý výkřik v podobném duchu. Humanismus pro TGM znamenal právo bránit se násilí a odporovat zlu od samého počátku, něco v duchu paradoxu tolerance Karla Poppera. Vidí civilizovaný svět jako ultimátní cíl, ale uvědomuje si, že může být nutné ho ochránit méně civilizovanými prostředky před těmi, kdo nemají tak vznešené ambice.

A to je všechno. Mise splněna.

Nakonec ještě jedna věc: Zajímavé, jaké konspirace a pomluvy se kolem Prezidenta Jedna šířily. Při sporech o Rukopisy byl nařčen, že ho platí zednáři (dneska by to byl Soros nebo Gates). Byl to zrádce a „filosof národní sebevraždy“, protože se nechtěl podílet na stavbě národního mýtu na falzifikaci a lži. Během hilsnerády se o něm říkalo, že „pracuje v židovském žoldu.“ Později, když se stal prezidentem, šířily se pomluvy o jeho původu, že ve skutečnosti nepochází z tak nuzných podmínek (Dneska máme Obamu a birtherimus).

Zajímavé na tom je hlavně to, že uběhlo jedno celé století, ale konspirace mají stále stejnou kostru.


  1. Mimochodem, pokud konzumujete 1500 kalorií denně, potřebujete asi 200 kilo rýže nebo 48 kilo ořechů, abyste přežili půl roku v izolaci. Ve velkoobchodních cenách rýže vyjde asi na 6k. To jen pro příště, kdyby bylo potřeba zase zavřít poklopy.
  2. Cesta v sedle bicyklu byla hlavní důvod proč etuda pokračovala. Jet na kole, to je vždy to hlavní. Kdyby pršelo, poklopy zůstanou zavřené.
  3. Z něho mám všechny informace o TGM, zmíněné v textu. Sranda je taky, že když čtete články o TGM, někdy jde o mírně upravené části právě téhle knihy.
píše k47 & hosté, ascii@k47.cz