Simutrans v roce 1400
Konec roku, prosincové charitativní streamy, Simutrans. Tak to obvykle dopadá. Připadá mi, že jak rok začne sklánět, skoro vždy se aspoň na pár dnů vrátím k téhle free software dopravní strategii/simulaci infrastruktury. Důvod neznámý. Překvapivě se stále i po tolika letech (23 od vydání) vyvíjí. Žádné závratné pokroky, jen drobnosti v mezích zákona, přesto jde o příjemné překvapení při každoročním návratu.

Teď jsem budovatelskou seanci vzal zeširoka. Hra dovoluje začít v roce 1400, tak jsem začal v roce 1400 a jedno je jisté – hra na takové vylomeniny není stavěná. Na celé mapě ležely jen dvě maličká městečka, dva lesy, jedna pila a nic víc. V patnáctém století údajně nebyly ještě vynalezeny lodě nebo mosty. Kdo by to byl řekl. Startovní datum dává smysl v rozmezí 1850-1900, kdy vládu převzaly parní lokomotivy. S nimi se dá postavit železnice, která dokáže přesunout tuny nákladu a tuny lidí jako by nic. Ale dřív není moc co dělat, tím míň v roce 1400. Můžu jen drožkami rozvážet lidi mezi dvěma městy a volskými povozy vozit dřevo a prkna. Ale nebylo by to Simutrans, kdyby se i tohle brzo vymklo kontrole.
Protože povozy mají tak strašně malou kapacitu, je jich třeba hodně, aby plně pokryly objem produkce, která byla vybalancovaná pro vagóny a náklaďáky. Takže jich přidávám, kolik se jich na blátivé cesty vejde a když na nich už není k hnutí: další cesty. K pile vede osm paralelních silnic, po nich kmitají povozy, jeden za druhým, jen aby přepravily všechny klády z lesů a nařezaná prkna do obchodů s materiálem a zácpy jsou na denní pořádku. Jo, je to poněkud střelené, ale aspoň je co dělat. Se začátkem takhle brzo se moc nepočítalo a balancování v podstatě neexistuje. V roce 1414 jsem vydělal první milion a od té doby peníze nejsou problém. Při maximální rychlosti za 1 den reálného času uplyne 160 let herního. Zítra bude objevena Amerika. Pořád nebude co dělat, ale možná se objeví nějaká ta plachetnice. Pozítří začne průmyslová revoluce. Taky skoro nic. Den nato se přehoupnem' do dvacátého století a pak to začne naostro.
Takže jo, Simutrans je pořád super hra, pokud jste na mikromanagement vláčků, ale je víc super, když se hraje příčetným stylem.
Dodatek 1: V roce 1433 se kapacitní problémy s přepravou pasažérů staly neřešitelnými. Je na čase studovat tohle.
Dodatek 2: Dostal jsem se do roku 1440 a můžu stavět průplavy. Bohužel žádné lodě, který by je využily. Čekáme dál.
Dodatek 3: Na maximální rychlost jsem se dostal do roku 1584, první plachetnice vyplula z doku. V jedné zastávce čeká přes 40000 lidí. Pro zvládnutí kapacitních problémů začínám mezi městy hloubit kanály a páteřní spoje realizovat loďmi.
Dodatek 4: Píše se rok 1688, na silnice vyrazily tyhle věci, kapacita jedna osoba.
Dodatek 5: Rok 1753, můžu stavět tunely. To mění všechno.