k47.cz

mastodon twitter RSS
bandcamp explorer
««« »»»

Vytahaný řetěz 2

12. 9. 2019 — k47

Musím se přiznat, že mě nikdy nenapadlo si změřit řetěz jenom metrem. Mám takový ten specializovaný měřák, ale nikdy jsem mu moc nevěřil. Často se stávalo, že nedlouho po nasazení zbrusu nového řetězu začal indikovat, že řetěz je kriticky vytahaný. Ujel jsem přitom jen sto nebo dvě stě kilometrů, příliš málo, aby to mělo nějaký vliv.

#černobílá

Teprve nedávno mi došlo, že za tyhle anomálie můžou uvolněné válečky, řetěz samotný nemusí být vytahaný a mohl jsem to zjistit bez specializovaného vybavení jen s obyčejným pravítkem. Všechny cyklo-řetězy na planetě (když nepočítáme divné experimenty kabushiki-gaisha shimano v sedmdesátých letech) mají stejnou délku článku – půl palce neboli 1.27 centimetrů. Dvacet článků od středu osy ke středu osy musí mít přesně 254 milimetrů. Když se natáhnou na 256 milimetrů, je na čase ho vyměnit. Jednoduché & není třeba kupovat specializovaný nástroj.

Nebo ještě lépe: Mějte v záloze nový řetěz a ten současný poměřujte s ním. Když máte řetěz o 110 článcích, který se protáhne o tři čtvrtiny článku, odpovídá to elongaci o 0.6% a je na čase měnit.

Takhle (porovnáním s neposkvrněným vzorem) jsem zjistil, že řetěz, který mi spadl a vedl ke katastrofální kolizi z povrchem země, byl ve skutečnosti v pořádku, bez známek natažení, jen s vykloktanými válečky a to je příjemný bonus.

píše k47 & hosté, ascii@k47.cz