Výpočetní fotografie
DSLR fotoaparáty a bezzrcadlovky se musí zbavit mechanické závěrky. Jedině bez ní mají šanci být aspoň trochu relevantní v době smartphonů, které zvládají všechno. Nemohou vyhrát, čas specializovaných foto-strojů dávno pominul, mohou přežít jen o něco déle a zpomalit ústup do stále menších a menších nik.
Globální elektronická závěrka otevírá dveře bohaté plejádě technik výpočetní fotografie barvitě vylíčené v tomto článku efektivně demystifikujících řadu buzzwordů a marketingových manévrů. Velká část z nich je založená na možnosti pořídit sérii snímků rychle po sobě a to se nedá, když u toho plandá lamela závěrky.
Mobily měly maličký senzor a pomalou čočku a musely proto najít kreativní řešení jak zkvalitnit výsledné záběry. Kreativní řešení většinou staví na pořízení několika snímků těsně za sebou s tím, že je pak z nich některý vybrán nebo jsou elegantními algoritmy zkombinovány do jednoho.
Teď si představte, že váš velký foťák s full-frame snímačem, provádí stejné triky pro redukci šumu, zvýšení rozlišení a barevné kvality, automatickému focus stackingu, eliminaci aliasingu nebo natažení dynamického rozsahu do zcela absurdních měřítek + možnost post-hoc úpravy zásadních parametrů a přeostření. Bylo by to lahodné. V naprosté většině případů zbytečné, ale velice lákavé pro sortu ujíždějící na papírových specifikacích.
Když budeme sledovat technologickou polopřímku, uvidíme, že pevně směřuje ke konci fotografie a pak do mnohem temnějších vod. Čím jsou naše foto-stroje chytřejší, tím víc jsou zbytečné, stejně jako subjekty před objektivem.
[…] but it's easy to imagine the next time you're taking a pic with the Eiffel Tower, your phone says: you know, your selfie is shit. I'll put a nice sharp picture of the tower in the background, fix your hair, and remove a pimple above your lip. If you plan to post it to Instagram, VSCO L4 filter will work the best for it.
To, co v budoucnosti budou produkovat naše chytré foto-mobily, bude s realitou mít jen pramálo společného, půjde o augmentovanou fikci, optimalizovanou pro maximální engejdžment. Na tom ale nezáleží, důležité jsou širší následky a rozmlžení a konec sdílené reality a možnosti diskuze na základě objektivních faktů. Když za pár let uvidíte fotku nebo jakýkoli jiný záznam, nemůžete si být jistí, že podává jakékoli, byť minimální, svědectví o světě. Každý předvádí vlastní soukromou fikci, každá k nerozeznání od miliardy jiných.
Pro masivní použití platí jedno pravidlo: Všichni dělají to, co dělají všichni ostatní. Technologie mění očekávání. Sci-fi endgame je pak kompletní ritualizace s pevně danými pravidly, kdy na žádném detailu procesu nezáleží, jediné, co je ceněné, je opakování procesu. Nikdo to nemyslí vážně, všichni vědí, že jde o švindl, ale přesto každý z nás udělá pravidelnou automaticky masivně upravenou selfie.
Smysl fotografie za pár let zmizí, ale – možná ironicky – se do kurzu vrátí malba. Jen ji nebudou malovat ruce žádného živého člověka.