k47.cz

mastodon twitter RSS
bandcamp explorer
««« »»»

Globalizace v kontejneru

18. 4. 2019 — k47

Čeho je na světě přes 20 milionů a pomohlo to zglobalizovat planetu? Velkých plechových krabic, kterým se v byznysu říká intermodální nebo ISO kontejner.

Před nějakou dobou jsem počítal jak rychle lze přenášet data na SD kartách v kontejnerech na nákladní lodi. To posléze vedlo k tomu, že jsem na wiki začal extenzivně číst o kontejnerové dopravě & zbytek je historie.

I když to na první pohled nemusí vypadat, kontejnery a celý systém jejich globální přepravy je zajímavý. Celkově se v nich přepraví víc jak 60% veškerého zboží, které putuje po mořích, zbytek je zastoupen hromadným nákladem jako ropa, uhlí, rudy. Šedesát procent je hodně. To je skoro většina.

Krása a efektivita intermodálních kontejnerů spočívá v tom, že jsou všechny stejné (90% jich je ve standardních délkách 20 nebo 40 stop, v severní Americe používají o něco delší), můžou putovat lodí, vlakem, kamionem a levně a efektivně přeskakovat z jednoho módu přepravy na další. Právě tato maličkost umožnila hladký pochod globalizace – lodí přesunout zboží z jednoho konce světa na druhý, v přístavu ho přeložit na kamiony a dopravit konzumentům přímo pod nos. Pokud je přeprava levná a plynulá, nezáleží, kde přesně se produkt vyrábí.

Moderní kontejnery vzešly z potřeb americké armády. Ta začala používat menší transporter. Během korejské války pak přešla na CONEX box, který se stal masivně populární a jen vojenské složky jich během Vietnamské války vlastnily 200000. Šlo o první celosvětové nasazení intermodálních kontejnerů. O jejich rozšíření do civilního sektoru se postaral chlápek jménem McLean.

BBC sledovala jeden konkrétní kontejner (BBC Box), který objel celý svět – navštívil přístavy ve Spojeném království, Singapuru, Šanghaji, LA, New Jersey, Brazílii, Hongkongu, Yokohamě a Thajsku.

Zajímavé je, že tři největší rejdařské společnosti jsou evropské. Zajímavé hlavně proto, že v Evropě se už nic nevyrábí. Dál v seznamu figurují firmy čínské, taiwanské a hongkongské, nic překvapivého.

Celý průmysl přesouvání železných krabic je masivní a z velké části automatizovaný (někde jsem četl, že nezanedbatelná část software pohánějící překladiště je napsaná ve SmallTalku). Největší kontejnerové lodi mají kapacitu přes 20000 polovičních 20 stop dlouhých kontejnerů a po mořích takových obrů pluje hodně. Ale ty jsou nepatrné v porovnání s největší lodí vůbec – Pioneering Spirit. To je jeřábové plavidlo určené pro instalaci ropných plošin s výtlakem 365000 tun v běžném provozu a skoro milion tun při maximálním naložení. O gigantické monstrum.

Zároveň čirý rozsah přepravní organismu je připomenutím materiální nezbytnosti, když budeme chtít lepší svět, nemůžeme jen vzít v potaz malou výseč a snažit se ji reformovat (třeba online soukromí, svobodný software) ale je zapotřebí mít v hledáčku větší obraz, který zahrne i ty miliony kontejnerů, které přepravují všechno, co potřebujeme k existenci.

píše k47 & hosté, ascii@k47.cz