k47.cz
mastodon twitter RSS
bandcamp explorer
««« »»»

Je na čase založit náboženství o simulační hypotéze

21. 5. 2018 — k47

Neměl bych to dělat. Neměl bych se místo koncertu pg.lost cítit mizerně (nejspíš kvůli masové cyklistice), zůstávat v Cele a číst Rational Wiki o Scientologii, šílenství L. Rona Hubbarda a jeho masivnímu podvodu náboženství. V jedné věci měl pravdu, založit organizaci, která se maskuje za církev, je jedna z cest jak přijít k solidním penězům.

Nové náboženství není třeba vymýšlet, již existuje a je hojně debatováno v horních příčkách tech průmyslu, jen se ho zatím nikdo nechopil a nezačal ho využívat. Mluvím samozřejmě o simulační hypotéze.

Ta tvrdí, že náš vesmír je pouhá simulace kosmu, vytvořená jakousi velice vyspělou civilizací, protože proč ne. Když se to může stát, tak se to stane. Zhruba takové je odůvodnění, proč žijeme v neskutečných útrobách počítačové simulace.

A tady začíná cesta za náboženstvím, kterému budu říkat třeba Církev Singularologie.

Simulační hypotéza se k tomuto účelu zvlášť dobře hodí, protože má obrovský metafyzický přesah a pak také disponuje zabudovanou přitažlivostí pro běžné smrtelníky.

Znalost sim-hyp nic nezmění, nemůžeme ji nijak otestovat, nepřidává nic k našemu poznání vesmíru, fyzikální zákony fungují stejně v obou případech a nemůžeme komunikovat s vnějším vesmírem, kde běží naše simulace. Přesto však můžou vznikat teorie o tom, co se může stát, pokud sym-hyp platí. Jedna z nich je ta, že když se naše civilizace stane příliš vyspělou a bude se tu dít příliš mnoho věcí, simulace začne být náročná na výpočetní prostředky a proto se Stvořitelé můžou rozhodnout, že nás vypnou. Nebo nás naopak budou udržovat v chodu, jen pokud budeme zajímaví a zábavní. V obou případech z tohoto neotestovaného (a možná i neotestovatelného) předpokladu vznikají dalekosáhlé předpoklady, jak organizovat společnost a jak bychom měli žít. Všechno to vypadá jako pravidla zjevená bohem v tamté knize.

Úvahy o proveditelnosti simulační hypotézy v sobě mají také značnou dávku antropocentrismus, kdy je simulována jen ta část kosmu, která je postřehnutelná lidskými smysly. Tento úhybný manévr implikuje, že simulace je stvořena pro nás nebo aspoň s námi jako ústředními aktéry. Navíc to zabíhá k dualitě ducha a hmoty – naše smysly mají v tomto uspořádání speciální místo. Taky je možné, že je simulována jen Země nebo naše sluneční soustava a zbytek galaxie a vzdálené hvězdy jsou jen kulisy. To zas připomíná geocentrismus a biblickou nebeskou klenbu.

Atraktivita je daná tím, že se o sym-hyp baví ti nejbohatší lidé tech průmyslu. Když se o něčem zmíní Musk, je to okamžitě nejlepší, nejzajímavější věc na planetě Zemi (a dost možná je to považováno za zcela novou invenci).

Jako každé náboženství v historii, i v tomto případě jen převezmeme vzory starších vír a mírně je upravíme pro novou realitu. Teologická dogmata budou následující:

A teď to nejdůležitější – jak se dostat k penězům.

Jedno je jisté: Celý tenhle podvod církev musí cílit na movité straty společnosti, technologické dělníky a nejvyšší škraloup silicon valley. V jejich kapsách jsou peníze. V plně automatizované společnosti budou peníze jen v jejich kapsách. Je třeba vytvořit víru, která jim dodá pocit, že jsou nějakým způsobem speciální a přiživí se na touze po výjimečnosti. Každý programátor přispívá k vytvoření konečné umělé inteligence a zjevení singularity. Třeba nějak takhle.

Pak ještě přihodit něco o Rokově baziliškovi a o tom, že všichni členové musí pravidelně přispívat na stvoření umělé inteligence, jinak je zpětně potrestá za nedostatek jejich zbožnosti touhy po disrupci. Jedna z možných cest do peněženek vede přes strach z božího trestu trestu umělé inteligence. (Hlavními konkurenty nebudou ostatní církve, ale google, facebook a baidu.)

Všechno se přitom musí tvářit velice ironicky, aby lidé mohli tvrdit, že věří jen ironicky, ale přitom pochodují podle našeho rytmu.


+1: Hmm, není možné se zbavit dojmu, že silicon valley má určité teologické aspirace. Možná, že by se do výzkumu umělé inteligence měli více zapojit učenci zbělí v historii náboženství.

píše k47, ascii@k47.cz